Rozšíření sw Scratch pro robotickou stavebnici Lego WeDo
Programovatelná stavebnice Lego WeDo má svůj originální software, ovšem Scratch poskytuje
rozšíření pro ovládání právě této stavebnice. Může být proto výhodné, pokud žák Scratch ovládá, aby jej použil k programování Lego WeDo.
Student vyzkouší a otestuje rozšíření Scratch pro Lego WeDo. Zjistí, nakolik je toto rozšíření kompatibilní se stavebnicí, které příkazy jazyka fungují a nefungují nebo pracují s odchylkami a také jak pohodlné je jeho ovládání v porovnání s originálním programovacím prostředím. Student projde
učebnici Lego WeDo a u jejích úloh zkontroluje, zda a do jaké míry jsou realizovatelné ve Scratch, případně po jakých úpravách. Student vytvoří k originálním obrázkům kódu v této učebnici alternativní obrázky v kódu Scratch.
Informatická počítačová hra
Některé počítačové hry mohou rozvíjet hráče v jeho schopnostech nebo znalostech. Např. tato hra rozvíjí informatické myšlení hráče:
https://uccser.github.io/dt-puzzle-journey/
Student naprogramuje originální počítačovou hru s příběhem, v níž bude hlavní hrdina řešit úkoly informatické povahy. Navrhne story, grafiku a ovládání hry, vybere vhodné úkoly. Náměty pro jednotlivé problémy k řešení může student čerpat např. z úloh soutěže Bobřík informatiky. Funkčnost hry student ověří na respondentech věku, pro něž je hra určena.
Softwarový nástroj pro analýzu školního rozvrhu
Student vyvine, zahoří a nasadí v praxi softwarový nástroj, který bude mít jako vstup rozvrh hodin všech tříd nějaké školy a bude zpracovávat např. rozmístění vyučovacích hodin během dne, návaznost hodin různých předmětů, naplněnost odborných učeben, rozložení hodin jednoho předmětu během týdne apod. Software takto bude schopen porovnávat rozvrhy více škol.
Grafický editor pro Ozobota
Ozobot je minirobot – jezdítko, používané pro výuku informatiky na ZŠ. Sleduje nakreslenou čáru a podle barevných kódů, zapsaných na papíře nebo na obrazovce monitoru/tabletu, mění své chování.
Pro použití Ozobota při ježdění po obrazovce je užitečný jednoduchý grafický editor, který by uměl kreslit čáry a vkládat na čáry tyto barevné kódy. Student vytvoří aplikaci pro Android – jednoduchý grafický editor s těmito vlastnostmi. K aplikaci vytvoří návod a vyzkouší jej prakticky s Ozobotem se skupinou dětí.
Použití fyzikálního měřicího senzoru při programování ve Scratch
Čidlo Vernier Go Direct Force & Acceleration měří sílu, akceleraci a náklon. Je propojitelné s prostředím Scratch, čímž umožňuje vytvářet programovací projekty se vstupy z tohoto senzoru.
Student vytvoří sadu programovacích úloh, v nichž bude senzor Force & Acceleration použit jako vstup dat. Může jít o úlohy, které pomáhají učit programování, třeba i o jednoduché hry za použití tohoto senzoru, nebo o úlohy pro výuku fyziky. student úlohy sestaví do promyšleného kurikula a vyzkouší se skupinou žáků odpovídajícího věku.
Alternativy software MS Excel pro výuku hromadného zpracování dat na ZŠ
Na českých školách se vyučuje hromadné zpracování dat nejčastěji v sw MS Excel, ten je ale placený. Otázkou je, zda existují alternativy, které jsou zdarma a přesto dostojí nárokům na potřeby výuky na základní škole.
Student prozkoumá internet a vyhledá aplikace, které by mohly sloužit k výuce hromadného zpracování dat. Na základě zvolených kritérií, především pedagogických, provede porovnání těchto softwarů a vybere jeden nebo dva, které by mohly fungovat jako alternativa. Pro ně vytvoří (nebo převede z dostupných učebnic nebo hotových vzdělávacích materiálů) úlohy a vytvoří jejich sadu, která bude sledovat cíle výuky informatiky na základní škole a bude moci posloužit jako alternativní výukový materiál. Vybraný software spolu s materiály vyzkouší ve věkové skupině žáků, na něž je cílen.
Výuková aplikace pro grafové úlohy
Úlohy pro práci s grafy jsou důležitou součástí výuky informatiky. Školám chybí výuková aplikace nebo web, v němž by žáci mohli takové úlohy procházet.
Student navrhne a naprogramuje aplikaci (ideálně webovou), v níž bude žák řešit vybrané úlohy pro práci s grafy. Počítač bude dávat zadání, žák bude interaktivně sestavovat grafy, upravovat je nebo popisovat a počítač zkontroluje, zda žák řešil správně. Student bude moci úlohy pro svoji aplikaci vybírat z učebnic nebo z archivu
soutěže Bobřík informatiky. Jako inspirace pro samotnou interaktivitu grafů může posloužit např.
editor grafů v módu Draw. Student následně ověří aplikaci na věkem odpovídající skupině žáků.
Programovací úlohy pro děti ve Scratch s využitím multimédií
Prostředí pro výuku programování Scratch obsahuje multimediální prvky pro práci se zvukem a hudbou. Student prozkoumá všechny možnosti tohoto software v dané oblasti včetně rozšíření Hudba a navrhne sady různých úloh od seznamovacích a objevovacích po větší projekty. Vytvoří sadu zadání programovacích úloh a pracovní projekty s připravenou grafikou a zvukem a metodickou příručku se správnými řešeními a radami. Student vytvořené materiály vyzkouší s věkem odpovídajícími žáky.
Výhodou pro studenta je znalost hudební nauky nebo hry na hudební nástroj.
Vzdělávací hry pro děti s použitím mobilních zařízení s geolokací
Mobilní telefony obsahují geolokační senzory, které umožňují využívat aktivity v terénu, jako zánam trasy, Geocaching, WhereIGo a další. Tyto aktivit umožňují jednak porozumět tomu, jak se používají geolokační aplikace, tak tomu, jaká data sbírají a jak je vyhodnocují.
Student připraví a se skupinou dětí vhodného věku (např. v rámci výuky, dětského tábora nebo zájmového kroužku) ověří některé z aktivit využívajících mobilní zařízení a geolokaci. Některé z aktivit by měly vést k pochopení, jaká geolokační data zařízení poskytuje a jak je zpracovává.
Základy robotiky pomocí Micro:bit Move
Move (https://rpishop.cz/roboti/893-move-mini-buggy-kit-for-microbit.html) je jednoduché vozítko s konzolí pro vložení Micro:bitu. Ten pak může ovládat pohyb vozítka a true color LED pásek.
Student vyzkouší možnosti vzájemné kombinace těchto dvou výukových pomůcek a sestaví sadu programovacích úloh pro využití Micro:bit Move, které budou využívat možnosti vozítka a možnosti programovacího prostředí. Podle možností vyzkouší při práci s dětmi nebo předvede studentům učitelství informatiky.
Výuková aplikace pro úlohy na kódování
Úlohy na kódování textu a obrázků jsou důležitou součástí výuky informatiky. Školám chybí výuková aplikace nebo web, v němž by žáci mohli takové úlohy procházet.
Student navrhne a naprogramuje aplikaci (ideálně webovou), v níž bude žák řešit vybrané úlohy z kódování. Počítač bude dávat zadání, žák bude interaktivně úlohy řešit a počítač zkontroluje, zda žák řešil správně. Student bude úlohy pro svoji aplikaci vybírat z učebnic nebo z archivu
soutěže Bobřík informatiky. Jako inspirace pro samotnou aplikaci mohou posloužit např.
JOP nebo
Práce s daty. Student následně ověří aplikaci na věkem odpovídající skupině žáků.
Nehardwarová rozšíření prostředí Scratch
Prostředí pro výuku programování Scratch má kromě základní sady nástrojů řadu rozšíření, vesměs pro spolupráci s různým hardwarem, především roboty. Mimoto má rozšíření nehardwarová, např. Vnímání videa, Text na hlas, Překlad.
Student prozkoumá možnosti tvorby programovacích projektů, založených na těchto rozšířeních, případně jejich kombinaci. Objeví nebo vytvoří sadu smysluplných úloh, využívajících tyto funkčnosti a vhodných pro výuku programování. Tuto sadu úloh ověří ve výuce s věkově přiměřenými žáky.