Informatika. Budoucnost začíná u nás.
Nad konferencí převzala záštitu děkanka Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.
Úterý, 28. ledna 2025, od 8:00 do 16:00 h.
Pedagogická fakulta JU, České Budějovice, ul. Jeronýmova (vedle Prioru). mapa
Informatika ako príležitosť pre 1. stupeň. Využime ju!
Ivan Kalaš
Mnohoročné skúsenosti z vývoja predmetu informatika – jeho koncepcie, vzdelávacieho obsahu a pedagogiky ma presvedčili o jednom. Vlastne o dvoch. Až o troch. Po prvé, je výborné ak sa informatika začína už na 1. stupni ZŠ. Po druhé, musí sa a dá sa robiť tak, aby bola skutočne skutočným všeobecnovzdelávacím predmetom, užitočným pre každého žiaka v triede. A po tretie, modernú školskú informatiku na 1. stupni môže a má učiť svoju triedu učiteľka/učiteľ 1. stupňa. V mojom príspevku vysvetlím, ako som dospel k týmto postojom. Vynasnažím sa ich ozrejmiť a obhájiť.
Vyvážená informatika
Peter Agh
Pozoruji různé styly výuky informatiky a vnímám dvě velké výzvy, které nás ve výuce informatiky čekají. První výzva souvisí s tím, co neučíme. Nová informatika má čtyři tematické okruhy, ale často se výuka soustředí pouze na jeden z nich. Každý z těchto okruhů však žáky obohacuje, a proto je důležité usilovat o vyváženou výuku. Druhá výzva se týká toho, že téměř cokoliv se prohlašuje za rozvoj informatického myšlení. U matematiky víme, že „matematické myšlení“ není libovolná práce s čísly, avšak matematiku se učíme učit již stovky let. U výuky nové informatiky jsme na začátku nového didaktického dobrodružství. K tomu potřebujeme kompas, abychom věděli, kudy se vydat a co je přínosná výuka. V příspěvku si ukážeme několik nápadů, co můžeme dělat na 1. stupni, a ukážeme si souvislosti, proč to děláme.
Kódování obrázku s micro:bitem
Účastníci si vyzkouší aktivity pro mladší žáky k pochopení problematiky kódování bitmapového obrázku. Budeme kreslit a kódovat černobílé obrázky, dekódovat je a zahrajeme si i na internet. Ukážeme si, jaké problémy je možné řešit v souvislosti s kódováním grafiky. Micro:bit zde nebudeme programovat, pouze jej použijeme jako atraktivní pracovní pomůcku (bez níž by se tyto aktivity také obešly).
Žákovské chyby při programování a hodnocení žáka
Chceme-li naučit žáky programovat, nestačí jim předkládat vzorová řešení. Jednou z bezesporu nejnáročnější činností učitele při programování je hledání chyby v žákovském programu a hledání jejích příčin v hlavě žáka. Při workshopu si účastníci vyzkouší právě hledání chyb a hodnocení práce žáka. Programy budou napsány v jazyce Scratch s úrovní pro 1. stupeň ZŠ.
Programujeme robotický vláček
Intelino je robot, pohybující se po kolejích a reagující na barevné kódy. Můžeme jej tedy programovat a pomocí toho řešit problémy. Vyzkoušíme si jeho ovládání. Současně si můžeme udělat představu o tom, jak funguje automatizace v železniční dopravě.
Učitelské postoje a dovednosti v informatice a bobří úlohy
Rozhodující pro úspěch vyučování je učitel, jeho jednak oborové a didaktické schopnosti, jednak jeho postoje k tomu, co má učit a k čemu výuku svých žáků směřuje. Účastníci si budou moci diskrétně vyzkoušet své dovednosti, zamyslí se nad svými postoji k výuce informatiky a přitom se seznámí s tzv. „bobřími“ informatickými úlohami.
Únikové hry na tabletech
Jak obohatit výuku o zážitkové prvky? Například pomocí únikových her, které lze snadno začlenit snad do všech předmětů. S pomocí nástrojů Google Slides a webu Lockee.fr lze vytvářet interaktivní únikové hry a pro jednotlivé aktivity využít platformu LearningApps. Celý proces významně urychluje AI, která dokáže navrhnout základní strukturu a koncept hry na dané téma během chvilky, stejně tak vygeneruje vhodné grafické prvky. Ukázky takových her předvede učitelka 1. stupně ZŠ.
VEX 123 ve výuce matematiky
Robotické hračky se jeví jako skvělý nástroj do světa moderního vzdělávání a VEX 123 nahrazuje na českých školách legendární Bee-bot. Jak takovou pomůcku využít současně k výuce algoritmizace a matematiky, ukáže práce naší čerstvé absolventky.
Akce je akreditována jako další vzdělávání učitelů a je možno hradit ji ze „šablon“. Účastníci obdrží certifikát.
Součástí konference je občerstvení.
Plakát konference je ke stáhnutí dole na stránce.
Konference je v současnosti naplněna účastníky.