Informatika. Budoucnost začíná u nás.

Doktorské studium ICT ve vzdělávání

O studijním oboru

Název studijního programu: Specializace v pedagogice
Název studijního oboru: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
Typ studijního programu: doktorský
Forma studia: prezenční, kombinovaná
Standardní doba studia: 3 roky

Obor je akreditován společně pro čtyři fakulty vzdělávající učitele informatiky a odborníky v oblasti informačních technologií ve vzdělávání:

  • Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
  • Fakultou pedagogickou Západočeské univerzity v Plzni
  • Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity v Ostravě
  • Pedagogickou fakultou Univerzity Hradec Králové

Doktorské studium na všech uvedených pracovištích probíhá pod společnou oborovou radou, která zajišťuje jednotnou úroveň vstupních i výstupních požadavků a kontrolu plnění společně ujednaných zásad doktorského studia.

Cílem studia je příprava odborníků v oboru Informační a komunikační technologie (ICT) ve vzdělávání se schopností samostatné tvůrčí práci ve vědě a s dobrými předpoklady obor dále rozvíjet.

Absolventi rozšíří své znalosti z oboru informatiky i nových směrů v oblasti pedagogicko-psychologické. Získají přehled o historii používání informačních technologií ve výuce a orientaci v současných názorech na vzdělávání v informatice, nové znalosti a dovednosti v oblasti projektování moderních informačních systémů, v teoretických základech informatiky a při tvorbě výukových materiálů pro eLearning. Budou umět používat moderní autorské systémy, což předpokládá i rozšíření znalostí a dovedností v oblasti multimédií a vizuálního a objektově orientovaného programování, znalostí z oblasti teorie i praxe počítačů.

Uplatnění absolventů

Absolventi doktorského studia budou moci působit zejména jako:

  • vědečtí pracovníci zabývající se informačními technologiemi ve vzdělávání;
  • výzkumní nebo vývojoví pracovníci v oboru informatika a její didaktika;
  • pedagogové na fakultách připravující vyučující informatických disciplín;
  • učitelé, didaktici informatiky na základních i středních školách;
  • tvůrci e-learningových kurzů, vzdělávacích materiálů a výukových programů;
  • pracovníci státní správy školství.

Akreditace pro tento obor končí v r. 2024.

Oborová rada na Jihočeské univerzitě

doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D. –  Pedagogická fakulta JU
doc. Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA – Ekonomická fakulta JU
doc. RNDr. Josef Blažek, CSc. – Pedagogická fakulta JU
doc. RNDR. Miroslava Černochová, CSc. –  Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D. – Pedagogická fakulta JU
prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc. – Pedagogická fakulta JU
prof. RNDr. Pavel Tlustý, CSc.  – Pedagogická fakulta JU
doc. PaedDr. Jiří Vaníček, Ph.D. (předseda) – Pedagogická fakulta JU
doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. – Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická

Absolventi

Jméno Název práce Obhajoba, odkaz
Mgr. Tomáš SOSNA, Ph.D.  3D modelování jako prostředek pro rozvoj prostorové představivosti a tvořivosti  2024
Mgr. bc. Jakub GEYER, Ph.D. Modelovací úlohy – Role strategií při procesu transformace mentální představy do formální reprezentace 2024
Mgr. Patrik KLOFÁČ, Ph.D. Badatelsky orientovaná výuka robotiky 2023
Mgr. Vojtěch BLAŽEK, Ph.D. Biometrické testování při studiu kognitivní zátěže v prostředí ArcGIS StoryMaps 2022
Mgr. Radim REMEŠ, Ph.D. Problematika výuky objektově orientovaného programování v kurzech programování v terciárním vzdělávání 2021
Mgr. Václav DOBIÁŠ, Ph.D. Digitální gramotnost sociálně vyloučených adolescentů 2019
Mgr. Martin DRLÍK, Ph.D. Použití sociální sítě Facebook v informálním učení u studentů distančního vzdělávání:  porozumění a dopad 2018
Mgr. Anna CARBOVÁ, Ph.D. Rozvoj technologicko-didaktické znalosti obsahu u učitelů anglického jazyka na SŠ 2017
Mgr. Václav ŠIMANDL, Ph.D. Kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti 2016
Mgr. Jan BERKI, Ph.D. Projektované, realizované a dosažené ICT kurikulum na základních školách 2016
Ing. Václav NÁDVORNÍK, Ph.D. Možnosti a meze využití školní webové stránky žáky a učiteli na základní škole 2015
Mgr. Jaroslav KOREŠ, Ph.D. Využití autorských nástrojů k tvorbě fyzikálních modelů a simulací 2014
Ing. Michal ŠERÝ, Ph.D. Použití sémantického diferenciálu při hodnocení výuky na ZŠ 2013