Technické bakalářské projekty
Co jsou to technické bakalářské projekty?
Technické bakalářské projekty jsou projekty technického charakteru, na kterém pracují studenti bakalářského studijního oboru Technická výchova se zaměřením na vzdělávání. Studenti na projektu pracují převážně samostatně pod vedením vyučujícího předmětů KFY/7DE1 a KFY/7DE2, vedoucího bakalářské práce (dále jen BP), s dopomocí dalších vyučujících a technika KAFT. Konečným výsledkem je funkční zařízení (stroj, přípravek, demonstrační pomůcka apod.).
Co je účelem technických bakalářských projektů?
- Technické bakalářské projekty slouží pro technickou, badatelskou a didaktickou realizaci studenta a prokázání schopnosti samostatné tvůrčí činnosti. Finální produkt slouží jako pomůcka do výuky, pomůcka pro popularizační akce katedry, demonstrační pomůcka pro prezentaci studijního oboru aj.
- Realizace technického bakalářského projektu může ústit rovněž do zadání tématu BP. Upřednostňované téma BP zohledňuje téma technického bakalářského projektu a přímo s ním koresponduje.
Jak a kdy probíhá zadání tématu?
- Studenti jsou obeznámeni s tématy na začátku letního semestru prvního ročníku. Mezním termínem pro zadání témat jednotlivým studentům je pátý týden letního semestru (není-li stanoveno jinak).
- Studenti mají na výběr z několika témat navržených KFTCH a zveřejněných níže na webu KFTCH. Přípustné je rovněž zadání vlastního tématu při dodržení obecných požadavků.
- Změna tématu v průběhu jeho vypracování je možná pouze ze závažných důvodů.
Jaká témata jsou přípustná?
- Upřednostňována jsou multidisciplinární témata, tedy s přesahem do dalších vědních oborů, zejména fyziky, informatiky, elektroniky, elektrotechniky, popřípadě dalších technických a přírodovědných oborů.
- Téma musí korespondovat s výzkumnými, badatelskými a výukovými aktivitami KAFT a musí zahrnovat nové, originální a tvůrčí přístupy studentů.
- Technická složitost projektu musí odpovídat přinejmenším časové dotaci vyhrazené pro předměty KFY/7DE1 a KFY/7DE2, tedy 56 vyučovacím hodinám soustředěné práce.
- Téma je komplexní a z hlediska realizace vyžaduje metody ručního i strojního zpracování technických materiálů, počítačové projektování (popř. i počítačové modelování) a moderní technologie (např. 3D tisk).
Kdy a jak probíhá realizace projektů?
- Realizace jednotlivých projektů probíhá od letního semestru prvního ročníku až do konce bakalářského studia zakončeného odevzdáním BP a státní závěrečnou zkouškou (dále jen SZZ).
- Studenti pracují samostatně – mohou docházet do prostor laboratoří a dílen KFTCH i mimo pravidelnou výuku, výhradně však pod dohledem vyučujících nebo technika KFTCH.
- Studenti na projektech pracují rovněž během předmětů KFY/7DE1 a KFY/7DE2 (které jsou pro realizaci technických bakalářských projektů vyhrazeny) pod dohledem a vedením vyučujícího.
- Realizace může probíhat rovněž v rámci zadaného tématu BP pod dohledem vedoucího BP.
Jak probíhá průběžná kontrola a hodnocení projektů?
- Rozpracovaný projekt v míře stanovené vyučujícím předmětů KFY/7DE1 a KFY/7DE2 je hlavním z požadavků na udělení zápočtů z těchto předmětů. Obecně se předpokládá, že pro udělení zápočtu by mělo být na projektu odpracováno minimálně 28, respektive 56 hodin soustředné práce.
- Dle potřeby jsou v průběhu studia pořádány kontrolní semináře, kde studenti prezentují dosavadní výstupy a stav rozpracování svého projektu. Na základě výstupů studentů na těchto seminářích je rovněž rozhodnuto o udělení zápočtů z předmětů KFY/7DE1 a KFY/7DE2.
- Studenti dokončují technické bakalářské projekty nejpozději před završením bakalářského studia, tedy před absolvováním SZZ a dokončením BP.
Podmínky udělení zápočtu z Designu a konstruování I
Student si připraví na kontrolní seminář pořádaný na konci semestru prezentaci v časovém rozsahu cca 10 až 15 minut (doplněnou dalšími souvisejícími podklady, jako je například výkresová dokumentace apod.), kde představí:
- Komplexní popis zamýšleného konečného výrobku/přístroje/zařízení včetně zamýšlených funkcionalit (elektronika, čidla, implementace Arduina apod.).
- Výkresovou dokumentaci obsahující výkres všech jednotlivých součástí včetně sestavy vyhotovenou v programu SolidWorks.
- Seznam použitých materiálů včetně komplexní rozvahy nad vlastnostmi a vhodností vybraných materiálů (množství, spojovací materiál atd.).
- Technologický postup (výběr vhodných pracovních postupů a operací – ruční x strojní obrábění x 3D tisk).
- Finanční rozvahu projektu obsahující detailní seznam požadovaných věcí ke koupi podloženou rozsáhlým průzkumem trhu s důrazem na co nejnižší pořizovací náklady a nákupy v kamenných provozovnách bez nutnosti on-line objednávek.
Podmínky udělení zápočtu z Designu a konstruování II
Student si připraví na kontrolní seminář pořádaný na konci semestru prezentaci v časovém rozsahu cca 10 až 15 minut (doplněnou dalšími souvisejícími podklady, jako je například výkresová dokumentace apod.), kde představí:
- Dokončený projekt a jeho funkčnost.
- Naplnění všech cílů stanovených v rámci předmětu Design a konstruování I.
Jakým způsobem je realizace projektu završena?
- Pokud není realizace technického bakalářského projektu součástí bakalářské práce, obhájí student během SZZ svůj projekt formou krátké prezentace v časovém rozsahu asi 10 – 15 minut, představí fyzické provedení konečného produktu a zodpoví dotazy zkušební komise.
- Je-li realizace technického bakalářského projektu součástí bakalářské práce, je představení projektu součástí obhajoby BP, která má delší časový rozsah a obsahuje rovněž představení fyzického provedení konečného produktu.
Z čeho jsou projekty financovány?
- Témata a způsob zpracování projektů je nízkorozpočtové a odráží materiálové a finanční možnosti KFTCH.
- Projekty jsou přednostně realizovány za pomoci materiálu a přístrojového vybavení dostupného na KFTCH.
- Potřebný materiál a služby je možné pořídit z rozpočtu KFTCH, je však nutné nejprve požádat schválení vedoucího KFTCH.
- Využití vlastních zdrojů studenta při realizaci projektů je možné a dobrovolné.
- Finální produkt projektu je vždy majetkem KFTCH a zůstává na katedře k dispozici (není-li domluveno individuálně jinak).
Jaká témata byla studenty realizována v minulých letech?
- Model větrné elektrárny vyhotovený převážně za pomocí 3D tisku s vyměnitelnými částmi pro testování závislosti vyrobené elektrické energie v závislosti na geometrii lopatek.
- Zařízení pro kompostování rozložitelných materiálů v řízených podmínkách.
- Inteligentní hydroponický systém pro pěstování rostlin.
- Jednoduchý měřič tvrdosti materiálů.
- 3D model jaderné elektrárny jako didaktická pomůcka s vyznačenými světelnými cestami pro názornou ukázku funkce jednotlivých okruhů.
- Inteligentní dopravník vajec pro malou domácí farmu.
- Didaktická pomůcka pro simulaci proudění kapaliny po nakloněné rovině.
- Zmenšený model plavební komory.
Karla Policarová se svým modelem větrné elektrárny
Jaká témata jsou vypsána pro letošní rok?
Aktuální témata jsou průběžně aktualizována ve sdíleném dokumentu na následujícím odkazu: