• Jihočeská univerzita
  • Pedagogická fakulta
  • IS STAG

logo
+420 387 773 055
facebook
rss

  • Členové
  • Pro uchazeče
    • O katedře
    • Studijní obory
    • Přijímací řízení
    • Koleje a menzy
  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
    • Celoživotní vzdělávání
  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Odkazy
  • Věda a výzkum
  • Aktuálně
  • Kontakt



  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
      • Fyzika se zaměřením na vzdělávání
      • Technická výchova se zaměřením na vzdělávání
      • Základy výrobní techniky se zaměřením na vzdělávání
      • Učitelství fyziky
      • Učitelství technické výchovy
    • Celoživotní vzdělávání
Učitelství technické výchovy

SZZ musí odrážet změněné akreditační materiály, tj. vycházet z předmětů, které jsou obsahem navazujícího Mgr. studia.  Jedná se převážně o didakticky zaměřené disciplíny: Didaktika technické výchovy, Pracovní operace v dílně, Počítačem podporovaná výuka techniky, Pedagogická praxe, Specifické výukové metody v technické výchově.

Pokud nemá být SZZ roztříštěná je vhodné orientovat se pouze na „didaktické aspekty“ a při nich ověřit obecné základy technické výchovy.  Vyčerpávající ověření znalostí z obecné technické výchovy má zajistit absolvování závěrečné bakalářské zkoušky.

1 otázka – didaktický rozbor učiva technické výchovy pro ZŠ:

Studenti si losují jeden okruh z:

  • MATERIÁLY A JEJICH ZPRACOVÁNÍ
  • STROJE A STROJNÍ TECHNIKA
  • TECHNICKÁ MECHANIKA A DOKUMENTACE
  • ELEKTROTECHNIKA A ELEKTRONIKA

 

Vystoupení studenta bude zaměřeno na níže uvedené aspekty:

  • Vysvětlení základních pojmů, vztahů a souvislostí s jiným tématem
  • Návrh technologického a didaktického postupu k zadanému tématu při praktické výuce
  • Analýza mezipředmětových vztahů
  • Možnosti aplikace IKT k zadanému tématu
  • Využití tématu v každodenní praxi
  • Využití tématu k osobnostnímu rozvoji žáků (= výchovné využití)

 

Konkrétní užší tematický celek zadává zkoušející

Návrh užších tematických celků:

MATERIÁLY A JEJICH ZPRACOVÁNÍ:

  1. Dřevo jako materiál
  2. Plast jako materiál
  3. Kompozitní materiály
  4. Kovové materiály na bázi železa
  5. Neželezné kovové materiály
  6. Ruční a strojní zpracování nekovových materiálů
  7. Ruční a strojní zpracování kovových materiálů

 

STROJE A STROJNÍ TECHNIKA:

  1. Základní funkce strojů a strojní techniky
  2. Provoz a údržba strojů
  3. Spalovací motory
  4. Dopravní prostředky
  5. Elektromobilita
  6. Konvenční zdroje energie
  7. Moderní zdroje energie

 

TECHNICKÁ MECHANIKA A DOKUMENTACE:

  1. Výslednice a rovnováha sil
  2. Zjišťování těžiště
  3. Pasivní odpor
  4. Základní druhy namáhání
  5. Základy technického kreslení
  6. Výrobní výkresy a sestavy
  7. Promítání a kótování součástí

 

 ELEKTROTECHNIKA A ELEKTRONIKA:

  1. Ohmův zákon
  2. Výkon střídavého proudu
  3. Elektrické točivé a netočivé stroje
  4. Domovní rozvody
  5. Základní obvodové součástky
  6. Polovodiče a polovodičové součástky
  7. Hardware osobních počítačů

 

1 otázka – teorie a praxe didaktiky technické výchovy  - studenti si losují konkrétní otázku:

Vystoupení studenta bude zaměřeno na níže uvedené aspekty:

  • Analýza základních teorií a jejich aplikace do praktické výuky technické výchovy na ZŠ
  • Analýza portfolia se zřetelem na zadanou otázku
  • Reflexe zadané otázky s ohledem na absolvovanou pedagogickou praxi

 

Návrh užších tematických celků - otázek:

  1. Vzdělávací obsah vzdělávacího programu Člověk a svět práce. Charakteristika vzdělávacích oblastí.
  2. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, úrazovost a preventivní opatření, protipožární ochrana.
  3. Zvláštnosti výuky technicky zaměřených předmětů z hlediska vymezování cílů, forem, metod, zásad a prostředků.
  4. Moderní trendy ve výuce technické výchovy na ZŠ.
  5. Projektové vyučování, charakteristika a možnosti jeho použití. Aktivní činnost žáků v technických předmětech na ZŠ.
  6. Charakteristika pojetí výuky daného tématu na ZŠ.
  7. Analýza a popis pracovních postupů vhodných k zadanému učivu - jejich zařazení do výuky.
  8. Mezipředmětové vztahy, např. k matematice, fyzice, biologii, chemii a historii.
  9. Možnosti využití výpočetní techniky při výuce technické výchovy na ZŠ.
  10. Technické prostředky v domácnosti
  11. Technická tvořivá činnost – hobby jako fenomén doby
  12. Školní dílna – její vybavení, údržba, skladování materiálu, atd.

  

1 ukázka – ověření konkrétní manuální dovednosti v dílně s metodickým výkladem - studenti si losují konkrétní oblast:

Návrh užších praktických dovedností – didaktických postupů:

  1. Měření a orýsování – nářadí, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  2. Řezání – nářadí, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  3. Pilování – nářadí, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  4. Stříhání – nářadí, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  5. Vrtání – nářadí, pracovní postup, obsluha, bezpečnost, metodické vedení.
  6. Spojování – nářadí, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  7. Tradiční povrchové úpravy kovových a nekovových materiálů
  8. Práce se soustruhem (stavebnice UNIMAT 1) – příprava materiálu, obsluha, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  9. Práce s lupínkovou pilou (stavebnice UNIMAT 1) – příprava materiálu, obsluha, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  10. Práce s konstrukční stavebnicí – organizační formy výuky, pracovní postup, bezpečnost, metodické vedení.
  11. Práce s elektronickou stavebnicí
  12. Práce s 3D tiskárnou – příprava tisku, pomůcky, bezpečnost, obsluha, metodické vedení.
  13. 3D skenování – tvorba modelu jednoduchých těles
  14. 3D modelování – tvorba objemového tělesa podle technické dokumentace

Administrace | Odběr RSS | Nahoru ↑


© 2012 - 2022 Katedra aplikované fyziky a techniky, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích