• Jihočeská univerzita
  • Pedagogická fakulta
  • IS STAG

logo
+420 387 773 055
rss

  • Členové
  • Pro uchazeče
    • O katedře
    • Studijní obory
    • Den otevřených dveří 2025
    • Přijímací řízení
    • Koleje a menzy
  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Fyzika a technika na Lanovce
    • Technická olympiáda
    • Odkazy
  • Věda a výzkum
  • Aktuálně
  • Kontakt



  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
      • Fyzika se zaměřením na vzdělávání
      • Technická výchova se zaměřením na vzdělávání
      • Chemie s didaktikou (Bc.)
      • Učitelství fyziky
      • Učitelství technické výchovy
      • Chemie s didaktikou (Mgr.)
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
Učitelství technické výchovy

Student si losuje jedno z následujících témat výuky:

  1. Technologie zpracování dřeva (ruční nářadí pro práci se dřevem, elektrické ruční nářadí a stroje pro zpracování dřeva, výrobky ze dřeva ve školních dílnách)
  2. Technologie zpracování kovů (příprava polotovarů, ruční a strojní obrábění kovů, technologické operace a výrobky z kovů ve školních dílnách)
  3. Technologie zpracování plastů (rozdělení plastů, recyklace a třídění odpadu, použití plastů v praxi, výrobky z plastů ve školních dílnách)
  4. 3D tisk (princip, metoda FFF, využití v praxi, vyhotovení 3D modelu, dokončovací operace)
  5. Strojní zpracování technických materiálů pomocí miniaturizovaných stavebnic
  6. Technická dokumentace (pravoúhlé promítání, kótování, výkres součásti, výkres sestavení, využití technického kreslení na ZŠ)
  7. Počítačem podporované projektování (tvorba objemových těles pomocí přidáním/odebráním vysunutím, přidáním/odebráním rotací, spojováním profilů a tažením profilu po křivce)
  8. Design a konstruování pomocí konstrukčních stavebnic, tvorba modelů
  9. Základní funkce a principy strojů a zařízení (jednoduché stroje, tepelné stroje, motory a generátory, účinnost, perpetuum mobile, historický vývoj strojů)
  10. Dopravní prostředky, spalovací motory a elektromobilita
  11. Konvenční výroba elektrické energie pomocí neobnovitelných zdrojů, rozvod elektrické energie (druhy elektráren, jejich činnost, výhody a nevýhody)
  12. Výroba elektrické energie pomocí obnovitelných zdrojů, akumulace elektrické energie (druhy elektráren, jejich činnost, výhody a nevýhody)
  13. Elektrotechnika v domácnosti (domovní rozvody elektrické energie, zapojení vypínačů, přepínačů a zásuvek, značení vodičů, ochrana proti nebezpečnému dotyku, zkratu)
  14. Elektrické spotřebiče v domácnosti (elektrické spotřebiče točivé, netočivé, tepelné, způsoby vytápění, hospodárné využití energie v domácnosti)
  15. Základní elektronika a její aplikace (jednoduché součástky, el. stavebnice, pohyblivé a světelné výrobky v dílně)


Státní závěrečná zkouška studenta zaměřená na vylosované téma výuky je složena ze dvou částí:

1. Teoretický komplexní a ucelený náhled na zadané téma výuky obsahující:

  • Zařazení tématu v rámci RVP ZV, včetně očekávaných výstupů.
  • Výčet a objasnění klíčových pojmů.
  • Vhodné výukové formy (včetně projektové výuky).
  • Vhodné způsoby hodnocení.
  • Využití výpočetní techniky a informačních technologií.
  • Rozbor zásad bezpečnosti při výuce zadaného tématu včetně jeho specifických aspektů.


(doba přípravy studenta min. 30 minut)


2. Praktický didaktický a metodický rozbor vylosovaného tématu výuky obsahující:

  • Detailní přípravu ukázkové hodiny s důrazem na vhodné formy výuky.
  • Vytvoření konkrétního náčrtku výrobku s prvky technické dokumentace.
  • Konkrétní příklady a rozbor zařazení počítačem podporovaného projektování (3D modelování).
  • Konkrétní ukázka a rozbor zařazení počítačem podporované výuky.
  • Praktickou ukázku dovedností a metodických postupů ručního a strojního zpracování materiálu, provedení povrchových úprav a vyhotovení jednoduchého výrobku, bezpečnosti práce.
  • Představení relevantních částí portfolia (jsou-li součástí portfolia).
  • Možnosti mezipředmětového přesahu.


Pozn.: Z výše uvedených bodů student do svého výstupu zařadí pouze ty, které považuje za relevantní ve vztahu k vylosovanému tématu výuky.

(doba přípravy studenta cca 2 hodiny)


Administrace | Images by Freepik 1 2 3 | Nahoru ↑

Images by Freepik


© 2012 - 2025 Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích