• Jihočeská univerzita
  • Pedagogická fakulta
  • IS STAG

logo
+420 387 773 055
rss

  • Členové
  • Pro uchazeče
    • O katedře
    • Studijní obory
    • Den otevřených dveří 2025
    • Přijímací řízení
    • Koleje a menzy
  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Fyzika a technika na Lanovce
    • Technická olympiáda
    • Odkazy
  • Věda a výzkum
  • Aktuálně
  • Kontakt



  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
      • Fyzika se zaměřením na vzdělávání
      • Technická výchova se zaměřením na vzdělávání
      • Chemie s didaktikou (Bc.)
      • Učitelství fyziky
      • Učitelství technické výchovy
      • Chemie s didaktikou (Mgr.)
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
DPS pro učitele odborného výcviku

Pedagogika

  1. Výchova - jak lze definovat výchovu a jak je chápána v pedagogice - tradiční reformní pojetí, existují zásady, které bychom měli při výchově respektovat?
  2. Biologické a sociální vlivy na výchovu - co vše výchovu ovlivňuje - a to uvnitř každého jedince (biologické vlivy a limity) i vně jedince (vlivy a limity sociálního prostředí).
  3. Výchova a socializace - co vše na nás a na výchovný proces ve společnosti působí, jak funguje socializace a co obsahuje, jak se liší socializační vlivy od výchovy?
  4. Rodinné prostředí - rodina jako instituce a její funkce, dysfunkční rodiny, problémové rodiny a spolupráce školy s rodiči žáka.
  5. Školní třída jako sociální skupina a její vliv na žáka, výchovné problémy při soužití dětí ve třídě.
  6. Škola a její proměna jako vzdělávací a výchovné instituce - tradiční a reformní školy, pojem krize školy a její znaky, problémy současné české školy a její transformace.
  7. Návykové chování a závislost, co to jsou drogy, závislost a její znaky, příčiny experimentů s drogami u mládeže.
  8. Primární prevence soc. patol. jevů na školách, Minimální preventivní program, metody prevence, řešení výchovných problémů ve školách.
  9. Druhy drog a jejich zneužívání mládeží.
  10. Alkohol a kouření, možnosti prevence ve školním prostředí.
  11. Šikana a agresivita mezi dětmi a mládeží, prevence, řešení problémů ve škole.
  12. Rasismus a extremismus mezi mládeží, jeho příčiny, projevy, podoby, extremistická hnutí.
  13. Sekty a kulty, mechanismus jejich fungování, podoby sektářství.
  14. Gambling, jeho projevy, závislost na hře.
  15. Násilí v kultuře a jeho vliv na mládež, role násilí v televizi, filmech, počítač. hrách na mládež.
  16. Nezaměstnanost, příčiny a souvislosti. Formy nezaměstnanosti, dopad nezaměstnanosti na rodiny a celou společnost.
  17. Bezdomovectví - příčiny, rozdělení, formy pomoci bezdomovcům.


Doporučená literatura:
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
HRABAL, V st. & ml. Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství,2001.ISBN 80-85850-68-0.
KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-7067-669-8.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-513-X.
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: Příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
VYKOPALOVÁ, H. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Právnická fakulta, Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0337-4.


Didaktika odborného výcviku

  1. Didaktika jako vědní pedagogická disciplína. Význam didaktiky odborných předmětů a odborného výcviku, jejich předmět.
  2. Stručný historický vývoj středního a učňovského školství u nás.
  3. Pojetí výuky, modely výuky, typy a fáze výuky.
  4. Osobnost učitele odborných předmětů a mistra odborného výcviku. Osobnost žáka ve výuce.
  5. Obecné požadavky určující charakter výuky, systém didaktických zásad v odborném výcviku.
  6. Práce s rámcovými učebními osnovami, ŠVP, tématický plán, učebnice, metodické příručky a odborná literatura. Systémy odborného výcviku, rozčlenění a utřídění učiva odborného výcviku na složky.
  7. Stanovení pedagogických cílů odborného výcviku.
  8. Organizační formy výuky odborného výcviku.
  9. Vyučovací metody v odborném výcviku, faktory ovlivňující volbu metod, charakte-ristika vyučovacích metod používaných v odborném výcviku.
  10. Materiální didaktické prostředky, využívání moderních vyučovacích prostředků, požadavky na učební pomůcky. Budování odborných učeben.
  11. Organizace vyučování na středních školách. Koordinace odborného výcviku a teoretického vyučování.
  12. Vyučovací jednotka v odborném výcviku a v odborných předmětech. Typy a struktura učebního dne.
  13. Perspektivní příprava mistra odborného výcviku na vyučování.
  14. Aktuální příprava mistra odborného výcviku na učební den. Pedagogická diagnostika, didaktická analýza učiva.
  15. Vedení evidence odborného výcviku při skupinové a individuální výuce.
  16. Hodnocení a klasifikace v odborném výcviku.
  17. Otázky bezpečnosti a hygieny práce a požární ochrany ve výcvikových prostorech.
  18. Základy učení senzomotorickým dovednostem.
  19. Odborná praxe žáků.
  20. Hlediska psychologie a fyziologie práce.


Doporučená literatura:
Čadílek, M.: Pedagogické minimum pro mistry technických oborů. Brno : CTI - Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6.
Vintr, J.: Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004, ISBN 80-7040-689-5.
Čadílek, M.: Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno, PdF MU 1993.
Cina, M., Volmon, V.: Vybrané kapitoly z didaktiky odborného výcviku. Nitra, PF 1992.
Klingora, Z.: Organizace a vedení výuky učňů v praktické přípravě. Praha, Fortuna 1994.
Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha, SPN 1991.


Pedagogická psychologie

  1. Předmět pedagogické psychologie, vztahy k dalším psychologickým vědám, k poradenské a školní psychologii, k pedagogice, její význam.
  2. Metodologické otázky pedagogické psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy, analýza produktů činnosti.
  3. Učení a zrání - vymezení. Druhy učení: podmiňování (klasické a operantní), učení senzomotorické, verbální, pojmové, problémové, zákony učení (motivace, opakování, transferu, zpětné vazby, interference).
  4. Vybrané teorie učení - asocianistická (H. Ebbinghaus), E. L. Thorndike (pokus a omyl), I. P. Pavlov, W. Köhler, J. Piaget, L. S. Vygotský, J. Galperin.
  5. Učení a motivace - vnitřní a vnější.
  6. Kognitivní styly, styly učení.
  7. Obecné a specifické determinanty ovlivňující proběh učení - jedinec, situace, materiál. Fáze učení - motivační, poznávací, výkonná, kontrolní (ověřovací).
  8. Problém školního prospěchu a neprospěchu, relativní prospěch a neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Mentální retardace.
  9. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj, psychologické aspekty tvořivosti.
  10. Děti s problémy - ADHD, neurózy, SPU.
  11. Poruchy chování /lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání/. Agresivita a šikana. Návykové látky.
  12. Pedagogicko-psychologické poradenství.
  13. Interakce a komunikace ve škole, v pedagogické situaci. Verbální a neverbální aspekty komunikace. Očekávání učitele, atribuce. Naučená bezmocnost.
  14. Rodina a některé její charakteristiky. Styly /způsoby/ výchovy . Vzory ve výchově. Výchova a sebevýchova. Odměny a tresty. Volnočasové aktivity.
  15. Školní třída jako skupina, jejích charakteristiky. Diagnostikování interpersonálních vztahů - metoda sociometrie.
  16. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Typologické systémy osobnosti učitele (Caselmannova a typologie vzniklá na Slovensku).
  17. Sociální klima školy, třídy.
  18. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání. Stres, doping.
  19. Duševní zdraví. Koncepce zdravé a normální osobnosti.
  20. Význam a úkoly psychohygieny. Režim práce a odpočinku, únava, psychické přesycení. Možnosti psychoterapie.

Administrace | Images by Freepik 1 2 3 | Nahoru ↑

Images by Freepik


© 2012 - 2025 Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích