• Jihočeská univerzita
  • Pedagogická fakulta
  • IS STAG

logo
+420 387 773 055
rss

  • Členové
  • Pro uchazeče
    • O katedře
    • Studijní obory
    • Den otevřených dveří 2025
    • Přijímací řízení
    • Koleje a menzy
  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Fyzika a technika na Lanovce
    • Technická olympiáda
    • Odkazy
  • Věda a výzkum
  • Aktuálně
  • Kontakt



  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
      • Fyzika se zaměřením na vzdělávání
      • Technická výchova se zaměřením na vzdělávání
      • Chemie s didaktikou (Bc.)
      • Učitelství fyziky
      • Učitelství technické výchovy
      • Chemie s didaktikou (Mgr.)
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
Učitelství fyziky

SZZ musí odrážet změněné akreditační materiály, tj. vycházet z předmětů, které jsou obsahem navazujícího Mgr. studia.  Jedná se převážně o didakticky zaměřené disciplíny: Didaktika fyziky, Praktikum školních pokusů, Počítačem podporovaná výuka fyziky, Pedagogická praxe, Motivační techniky při výuce fyziky, kromě tří rozšiřujících disciplín: Audiovizuální technika, Moderní fyzika, Astronomie.

Pokud nemá být SZZ roztříštěná je vhodné orientovat se pouze na „didaktické aspekty“ a při nich ověřit základy obecné fyziky.  Vyčerpávající ověření znalostí z obecné fyziky má zajistit absolvování závěrečné bakalářské zkoušky.

2 otázky – didaktický rozbor učiva fyziky pro ZŠ:

Studenti si losují dva okruhy z:

  • MECHANIKA
  • TERMIKA
  • ELEKTŘINA
  • OPTIKA, KMITAVÝ POHYB A AKUSTIKA, ATOMOVÁ FYZIKA

 

Vystoupení studenta bude zaměřeno na níže uvedené aspekty:

  • Vysvětlení základních pojmů, vztahů a souvislostí s jiným tématem
  • Předvedení vybraného experimentu na zadané téma
  • Návrh a řešení kvantitativní úlohy
  • Analýza mezipředmětových vztahů
  • Možnosti aplikace IKT k zadanému tématu
  • Využití tématu v každodenní praxi
  • Využití tématu k osobnostnímu rozvoji žáků (= výchovné využití)

 

Konkrétní užší tematický celek zadává zkoušející

Návrh užších tematických celků:

MECHANIKA:

  1. Fyzikální veličiny a jejich měření
  2. Stavba látek, jejich vlastnosti
  3. Síla - Newtonovy zákony
  4. Tření
  5. Tlak
  6. Jednoduché stroje
  7. Tlak v kapalinách a plynech
  8. Archimédův zákon
  9. Pohyb – rozdělení, základní vztahy, grafické znázornění
  10. Otáčivé účinky síly
  11. Mechanická práce, výkon, účinnost
  12. Mechanická energie
  13. Zákon zachování energie

 

TERMIKA:

  1. Teplotní roztažnost
  2. Teplo – pojem, výpočet
  3. Tepelná výměna jako aplikace ZZE
  4. Vedení tepla
  5. Proudění tepla
  6. Sálání tepla
  7. Skupenství látek, vnitřní energie
  8. Tání a tuhnutí
  9. Vypařování a var
  10. Kapalnění, sublimace a desublimace
  11. Tepelné motory
  12. Základy meteorologie

 

ELEKTŘINA:

  1. Stavba atomu
  2. Elektrování těles
  3. Vodiče nevodiče elektrického proudu
  4. Elektrický proud a napětí v jednoduchém elektrickém obvodu
  5. Elektrický proud a napětí v rozvětveném elektrickém obvodu
  6. Elektrický proud v kapalinách a plynech
  7. Účinky elektrického proudu
  8. Práce, výkon, energie elektrického proudu
  9. Elektromagnetická indukce, transformátory
  10. Výroba a přenos elektrické energie
  11. Elektrické spotřebiče v domácnosti
  12. Zásady bezpečnosti při práci s elektrickým proudem

  

OPTIKA:

  1. Elektromagnetické vlnění, jeho vlastnosti
  2. Podstata světla, barvy,
  3. Zdroje světla a světelné prostředí
  4. Přímočaré šíření světla, stín a polostín
  5. Zákon odrazu, zrcadla
  6. Zákon lomu, čočky
  7. Oko
  8. Optické přístroje
  9. Základy fotometrie

 

KMITAVÝ POHYB A AKUSTIKA:

  1. Kmitavý pohyb, jeho vlastnosti
  2. Vlnění, rozdělení a jeho vlastnosti
  3. Zvuk – zdroje zvuku, šíření zvuku
  4. Základy hudební akustiky
  5. Záznam a přehrávání zvuku

 

ATOMOVÁ FYZIKA:

  1. Stavba atomu
  2. Jaderné reakce
  3. Jaderný reaktor

 

1 otázka – teorie a praxe didaktiky fyziky  - studenti si losují konkrétní otázku:

Vystoupení studenta bude zaměřeno na níže uvedené aspekty:

  • Analýza základních teorií a jejich aplikace do praktické výuky fyziky na ZŠ
  • Analýza portfolia se zřetelem na zadanou otázku
  • Reflexe zadané otázky s ohledem na absolvovanou pedagogickou praxi

 

Návrh užších tematických celků - otázek:

  1. Výuka fyziky na ZŠ s ohledem RVP, tvorba ŠVP
  2. Vytváření poznatkové struktury, myšlenkové mapy
  3. Vyučovací metody při výuce fyziky na ZŠ
  4. Organizační formy při výuce fyziky na ZŠ
  5. Demonstrační a frontální experiment při výuce na ZŠ
  6. Metodika řešení fyzikálních úloh
  7. Motivační techniky při výuce fyziky na ZŠ
  8. Laboratorní práce při výuce fyziky na ZŠ
  9. Projektová výuka fyziky na ZŠ
  10. Exkurze – organizační a obsahové zajištění
  11. Komparace vybraných sad učebnic fyziky pro ZŠ
  12. Příprava a reflexe vyučovací hodiny
  13. Učebna a kabinet fyziky na ZŠ
  14. Rozvoj fyzikálního myšlení nadaných žáků, oborové soutěže
  15. Počítačem podporované školní experimenty
  16. Užití IKT při výuce fyziky na ZŠ
  17. Mezipředmětové vztahy při výuce fyziky na ZŠ
  18. Hodnocení a klasifikace při výuce fyziky na ZŠ
  19. Mimoškolní aktivity zaměřené na fyziku

Administrace | Images by Freepik 1 2 3 | Nahoru ↑

Images by Freepik


© 2012 - 2025 Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích