• Jihočeská univerzita
  • Pedagogická fakulta
  • IS STAG

logo
+420 387 773 055
rss

  • Členové
  • Pro uchazeče
    • O katedře
    • Studijní obory
    • Den otevřených dveří 2025
    • Přijímací řízení
    • Koleje a menzy
  • Pro studenty
    • Informace pro studenty
    • Harmonogram akademického roku
    • Studijní materiály
    • Bakalářské a diplomové práce
    • Státní závěrečné zkoušky
    • Technické bakalářské projekty
    • Celoživotní vzdělávání
  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Další vzdělávání učitelů chemie
    • Fyzika a technika na Lanovce
    • Technická olympiáda
    • Odkazy
  • Věda a výzkum
  • Aktuálně
  • Kontakt



  • Pro veřejnost
    • Další vzdělávání učitelů fyziky
    • Další vzdělávání učitelů techniky
    • Další vzdělávání učitelů chemie
    • Fyzika a technika na Lanovce
    • Technická olympiáda
    • Odkazy

Učíte technicky zaměřený předmět na základní nebo střední škole? Chcete se v oboru dál vzdělávat a navštěvovat zajímavé přednášky a semináře s uznávanými odborníky z praxe?


Přidejte se ke kurzu

Dalšího vzdělávání
učitelů techniky!


Další vzdělávání učitelů techniky má na Katedře fyziky, techniky a chemie několikaletou tradici.

Kurz se skládá ze čtyř samostatných částí, které mají formu přednášek, dílen (workshopů), seminářů nebo diskusí vedených účastníky. Každá část trvá 4 hodiny (tj. 5 vyučovacích jednotek) a zaměřuje se vždy na jedno či dvě konkrétní témata. Absolvovat je možné libovolný počet a kombinaci z nabízených částí.

Osvědčení/potvrzení o absolvování příslušné části obdrží účastníci ihned po jejím skončení. Témata se každý rok obměňují, aby kurz nabízel vždy aktuální a nově zpracovaná odborná zaměření.

Kurz Dalšího vzdělávání učitelů techniky lze financovat v rámci ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) či Šablon (OP JAK). Předpokládaná kalkulace nákladů na účast na jednotlivé části kurzu je á 800,- Kč. Při přihlášení na všechny čtyři části kurzu je celková kalkulace nákladů 2 900,- Kč. Workshopy jsou nabízeny za 1 800,- Kč.

Další vzdělávání učitelů techniky je koncipováno jako propojení teoretických přednášek, interaktivních dílen a specializovaných seminářů vedených zkušenými odborníky z praxe i akademické sféry.

Stačí vyplnit Návratku, která je k dispozici ke stažení níže a zaslat jí zpět do 26. září 2025 na adresu: pf-dvut@pf.jcu.cz.


Další vzdělávání učitelů techniky
ve školním roce 2025/2026

Další vzdělávání učitelů techniky je koncipováno jako kombinace přednášek, interaktivních workshopů a odborných seminářů erudovaných odborníků z praxe i akademického prostředí. Ve školním roce 2025/2026 je kurz složen ze čtyř částí, které jsou monotematicky zaměřeny. Navíc budou pro vás připraveny dva interaktivní workshopy Mgr. Tomáše Sosny, Ph.D. pod čísly 5. a 6.


1.

Podpůrné vzdělávací prostředí jako klíč k rozvoji technické tvořivosti žáků

8. října 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

PhDr. Pavlína Částková, Ph.D.

Katedra technické a informační výchovy, Fakulta pedagogická, Palackého univerzita v Olomouci


V rámci tématu je prezentováno vzdělávací prostředí jako důležitý faktor v procesu rozvoje technické tvořivosti. Ta je v současnosti chápána jako nezbytná dovednost moderního člověka i klíčová složka technické gramotnosti. Prostřednictvím tematicky zaměřených celků a příkladů dobré praxe se účastníci postupně seznámí s možnostmi nastavení podporující vzdělávací koncepce školy, se specifickými přístupy učitelů, i příklady aktivit pro rozvoj tvůrčích dovedností, technického nadání a talentů.


2.

Automatizace ve vzdělávání – od průmyslových revolucí po moderní vzdělávání

26. listopadu 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

Mgr. Pavel Moc, Ph.D.

Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzity v Plzni


Automatizace prošla fascinujícím vývojem, který je úzce spjat s jednotlivými průmyslovými revolucemi. Cesta poznání základních i pokročilých principů automatizace, včetně regulačních soustav a akčních členů, jež tvoří klíčovou část moderních technologií. Rovněž se zaměříme na praktické využití automatizace ve vzdělávání. Poznáte systémy, které přinášejí nové možnosti do výuky na druhém i třetím stupni. Hlavní důraz je kladen na technologie jako počítačem řízené stroje, PLC automaty, SMART spotřebiče a chytré elektroinstalace (Loxone, HomeKit a další).


3.

Kombinace 3D tisku a dalších technologií – moderní přístup k prototypování ve VaV

3. prosince 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

Mgr. Jakub Geyer, Ph.D.

Katedra informatiky, Fakulta přírodovědecká, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích


3D tisk se stal v posledních 10 letech jednou z hlavních technologií pro prototypování, výrobu specifických pomůcek a nástrojů, nebo dokonce pro malovýrobu. 3D tiskárny se rovněž staly dostupnější, a to jak pro domácnosti v podobě zejména FDM/FFF tiskáren, tak pro MSP i v podobě SLA či SLS tiskáren. Technologie 3D tisku a 3D modelování se v posledních letech začínají vyučovat na školách od ZŠ až po VŠ. Jednou z velkých výhod, která však zůstává často nevyužita, je možnost kombinace technologií 3D tisku jak vzájemně mezi sebou, tak s dalšími technologiemi (např. CNC, řezacími plotery, 3D skenování, apod.). Kombinováním těchto technologií je možno vytvářet velmi kvalitní prototypy či výrobky, které by jinak s využitím pouze jedné technologie bylo velmi obtížné či nemožné realizovat. Přednáška popíše jednotlivé technologie, jejich silné a slabé stránky, vhodnost využití a možnosti jejich vzájemné kombinace včetně praktických případů.


4.

Plazma, plazmové výboje a jejich překvapivá využití v technické praxi

10. prosince 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

Mgr. Pavel Černý, Ph.D.

Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích; Katedra techniky a kybernetiky, Fakulta zemědělská a technologická, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích


V technické praxi, v průmyslu, biomedícíně a mnohých dalších oborech nejsou pro konkrétní aplikaci často rozhodující objemové vlastnosti používaných materiálů, nýbrž vlastnosti povrchové. Ty je možné účinně modifikovat pomocí celé řady technologií, mezi které patří početná skupina plazmových technologií využívající plazma jakožto výboje generované v plynech. Přednáška bude zahrnovat stručný úvod do plazmatu (výboje, polární záře, čtvrté skupenství hmoty), představení vybraných technologií (plazmová funkcionalizace, roubování, nanášení tenkých vrstev metodou PVD aj.) a pět konkrétních ukázek praktického využití v oblasti automobilového průmyslu, biomedicíny a strojírenství.


Interaktivní workshopy:

5.

3D modelování v programu Onshape pro začátečníky

24. října 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

Mgr. Tomáš Sosna, Ph.D.

Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích


Chcete se seznámit s moderním nástrojem pro 3D modelování a využít jej ve výuce? Přijďte na praktický workshop zaměřený na práci v programu Onshape, cloudové CAD platformě vhodné pro školy. Během workshopu si osvojíte základní principy parametrického modelování, naučíte se vytvářet jednoduché 3D objekty. Ukážeme si, jak efektivně využít Onshape ve výuce technických a přírodovědných předmětů a jak zapojit žáky do kreativního designu. Workshop je určen pro úplné začátečníky – stačí vám běžný internetový prohlížeč a chuť objevovat nové technologie!


6.

Badatelsky orientovaná výuka v pracovních činnostech na ZŠ

14. listopadu 2025 od 9:00,
J217 budova PF JU Jeronýmova ul.

Mgr. Tomáš Sosna, Ph.D.

Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích


Hledáte způsoby, jak zpestřit výuku pracovních činností a podpořit u žáků aktivní objevování a experimentování? Na tomto workshopu se seznámíte s badatelsky orientovanou výukou (BOV) jako efektivním přístupem k rozvoji technických dovedností, kreativity a kritického myšlení. Společně si vyzkoušíme konkrétní aktivity vhodné pro žáky ZŠ, zaměříme se na propojení teorie s praxí a ukážeme si, jak vést žáky k samostatnému řešení problémů. Workshop je určen pro učitele, kteří chtějí do své výuky vnést více experimentování, zkoumání a praktického poznávání.




Dokument se seznamem okruhů pro DVUT, doplňujícími informacemi a návratkou naleznete níže:

INFORMACE K DVUT V ROCE 2025/26 + NÁVRATKA

Aktuality z DVUT:
DVUT – proběhla čtvrtá přednáška na téma Termografie ve výuce na ZŠ
Pro 27, 2024
Comments are off
Proběhla poslední přednáška v rámci cyklu Další vzdělávání učitelů techniky. Přednášku na téma „Termografie ve výuce na ZŠ a SŠ“ si v předvánočním čase nenechalo ujít mnoho učitelů z regionu. Přednášejícím byl Mgr. Vladimír Vochozka, Ph.D. z n..
Celý příspěvek →
Proběhla další přednáška z cyklu DVUT na téma „Sociální sítě, internet a senzorické sítě z technického a ekonomického hlediska“
Lis 20, 2024
Comments are off
Proběhla další přednáška z cyklu Další vzdělávání učitelů techniky na téma „Sociální sítě, internet a senzorické sítě z technického a ekonomického hlediska“. Přednášel prof. Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA z FZT JU v Českých Budějovicích...
Celý příspěvek →
Proběhla další přednáška z cyklu DVUT na téma „Podpora tvořivosti ve výuce technických předmětů“
Lis 06, 2024
Comments are off
Proběhla další přednáška z cyklu Další vzdělávání učitelů techniky na téma „Podpora tvořivosti ve výuce technických předmětů“. Přednášel Mgr. Jan Krotký, Ph.D. ze ZČU v Plzni. Cílem semináře bylo poskytnout učitelům technických předmětů ..
Celý příspěvek →
123

Administrace | Images by Freepik 1 2 3 | Nahoru ↑

Images by Freepik


© 2012 - 2025 Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích