Učíte chemii nebo příbuzný přírodovědný předmět na základní nebo střední škole? Chcete se v oboru dál vzdělávat a navštěvovat zajímavé přednášky a semináře s uznávanými odborníky z praxe?
Přidejte se ke kurzu
Dalšího vzdělávání učitelů chemie!
Kurz se skládá ze čtyř samostatných částí, které mají formu přednášek, dílen (workshopů), seminářů nebo diskusí vedených účastníky. Každá část trvá 4 hodiny (tj. 5 vyučovacích jednotek) a zaměřuje se vždy na jedno či dvě konkrétní témata. Absolvovat je možné libovolný počet a kombinaci z nabízených částí.
Osvědčení/potvrzení o absolvování příslušné části obdrží účastníci ihned po jejím skončení. Témata se každý rok obměňují, aby kurz nabízel vždy aktuální a nově zpracovaná odborná zaměření.
Kurz Dalšího vzdělávání učitelů chemie lze financovat v rámci ostatních neinvestičních výdajů (ONIV) či Šablon (OP JAK). Předpokládaná kalkulace nákladů na účast na jednotlivé části kurzu je á 800,- Kč. Při přihlášení na všechny čtyři části kurzu je celková kalkulace nákladů 2 900,- Kč.
Další vzdělávání učitelů chemie je koncipováno jako propojení teoretických přednášek, interaktivních dílen a specializovaných seminářů vedených zkušenými odborníky z praxe i akademické sféry.
Stačí vyplnit Návratku, která je k dispozici ke stažení níže a zaslat jí zpět do 12. září 2025 na adresu: pf-dvuch@pf.jcu.cz.
Další vzdělávání učitelů chemie ve školním roce 2025/2026
Letošní kurz obsahuje čtyři přednášky. Můžete se zapsat na:

1.
Chemické experimenty na doma
17. září 2025, J217 budova PF JU Jeronýmova ul.
RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze
Přijďte objevit kouzlo chemických pokusů, které je možné zvládnout i doma. Tato interaktivní přednáška vás nejen inspiruje, jak snadno a hravě zapojit domácí experimenty do výuky chemie, ale také vám ukáže, jak mohou pomoci žákům pochopit složité chemické principy.
Program počítá se zařazením několika ukázek – od známé reakce jedlé sody a octa přes výrobu vlastního vodivostního čidla, až po pokročilé experimenty, jako je spektroskopie pomocí mobilního telefonu. Navíc, mnohé experimenty nejen uvidíte, ale budete si moci i vyzkoušet! Pokusy se nebudou věnovat pouze praktickému provedení, ale též diskuzi, jak lze s jejich pomocí rozvíjet kritické myšlení, kreativitu a spolupráci.
Připojte se a obohaťte svou výuku o nové nápady, které vaše žáky nadchnou.

2.
Antioxidanty: superhrdinové v potravinách?
15. října 2025, J217 budova PF JU Jeronýmova ul.
doc. Ing. Eva Dadáková, Ph.D.
Katedra aplikované chemie, Fakulta zemědělská a technologická, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Jsme bytosti žijící v atmosféře obsahující kyslík a díky němu získáváme energii. Ocitáme se ale kvůli tomu občas v situaci, kdy nám produkty aerobního metabolismu mohou uškodit. A tady vstupují na scénu neviditelní superhrdinové – antioxidanty, které běžně konzumujeme jako součásti naší potravy. Odhalíme způsob jejich fungování v rámci ochranných mechanismů našeho těla a poznáme možnosti, jak sílu antioxidantů každodenně využít.

3.
Od sedmera alchymických klíčů k periodické tabulce
5. listopadu 2025, J217 budova PF JU Jeronýmova ul.
prof. Ing. Martin Křížek, CSc.
Katedra fyziky, techniky a chemie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích
Kdyby lidstvo všechno zapomnělo, to nejdůležitější, co se nesmí ztratit, je poznání, že hmota je tvořena atomy; prohlásil nositel Nobelovy ceny za chemii Linus Pauling. Přednáška nás provede historií chemie od starověkých filozofických náhledů na podstatu hmoty, přes období alchymie až k nesnadnému prosazení atomové teorie dokončenému překvapivě až ve dvacátém století. Od technochemického řemesla ve starověku, přes středověkou mystiku až ke zrodu moderní vědy v době osvícenství.

4.
Virtuální realita v chemickém vzdělávání
19. listopadu 2025, J217 budova PF JU Jeronýmova ul.
doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova v Praze
Virtuální realita (VR) se jeví být velmi zajímavým didaktickým prostředkem výuky chemie. Interakce žáka se studovaným objektem či jevem umožňuje jeho hlubší zapojení a podněcuje jej k vlastní práci a tvůrčímu uvažování. VR je ale stále relativně nová technologie. V oblasti výuky chemie existuje dosud jen velmi málo edukačních programů, které by usnadnily její využití ve školní praxi. V rámci přednášky budou diskutovány didaktické, technické a zdravotní aspekty implementace VR do chemického vzdělávání. Prezentace bude doplněna praktickou ukázkou (především program Nanome).

Dokument se seznamem okruhů pro DVUCH a návratkou naleznete níže: