Student si losuje jedno z následujících témat výuky:
- Technologie zpracování dřeva (ruční nářadí pro práci se dřevem, elektrické ruční nářadí a stroje pro zpracování dřeva, výrobky ze dřeva ve školních dílnách)
- Technologie zpracování kovů (příprava polotovarů, ruční a strojní obrábění kovů, technologické operace a výrobky z kovů ve školních dílnách)
- Technologie zpracování plastů (rozdělení plastů, recyklace a třídění odpadu, použití plastů v praxi, výrobky z plastů ve školních dílnách)
- 3D tisk (princip, metoda FFF, využití v praxi, vyhotovení 3D modelu, dokončovací operace)
- Strojní zpracování technických materiálů pomocí miniaturizovaných stavebnic
- Technická dokumentace (pravoúhlé promítání, kótování, výkres součásti, výkres sestavení, využití technického kreslení na ZŠ)
- Počítačem podporované projektování (tvorba objemových těles pomocí přidáním/odebráním vysunutím, přidáním/odebráním rotací, spojováním profilů a tažením profilu po křivce)
- Design a konstruování pomocí konstrukčních stavebnic, tvorba modelů
- Základní funkce a principy strojů a zařízení (jednoduché stroje, tepelné stroje, motory a generátory, účinnost, perpetuum mobile, historický vývoj strojů)
- Dopravní prostředky, spalovací motory a elektromobilita
- Konvenční výroba elektrické energie pomocí neobnovitelných zdrojů, rozvod elektrické energie (druhy elektráren, jejich činnost, výhody a nevýhody)
- Výroba elektrické energie pomocí obnovitelných zdrojů, akumulace elektrické energie (druhy elektráren, jejich činnost, výhody a nevýhody)
- Elektrotechnika v domácnosti (domovní rozvody elektrické energie, zapojení vypínačů, přepínačů a zásuvek, značení vodičů, ochrana proti nebezpečnému dotyku, zkratu)
- Elektrické spotřebiče v domácnosti (elektrické spotřebiče točivé, netočivé, tepelné, způsoby vytápění, hospodárné využití energie v domácnosti)
- Základní elektronika a její aplikace (jednoduché součástky, el. stavebnice, pohyblivé a světelné výrobky v dílně)
Státní závěrečná zkouška studenta zaměřená na vylosované téma výuky je složena ze dvou částí:
1. Teoretický komplexní a ucelený náhled na zadané téma výuky obsahující:
- Zařazení tématu v rámci RVP ZV, včetně očekávaných výstupů.
- Výčet a objasnění klíčových pojmů.
- Vhodné výukové formy (včetně projektové výuky).
- Vhodné způsoby hodnocení.
- Využití výpočetní techniky a informačních technologií.
- Rozbor zásad bezpečnosti při výuce zadaného tématu včetně jeho specifických aspektů.
(doba přípravy studenta min. 30 minut)
2. Praktický didaktický a metodický rozbor vylosovaného tématu výuky obsahující:
- Detailní přípravu ukázkové hodiny s důrazem na vhodné formy výuky.
- Vytvoření konkrétního náčrtku výrobku s prvky technické dokumentace.
- Konkrétní příklady a rozbor zařazení počítačem podporovaného projektování (3D modelování).
- Konkrétní ukázka a rozbor zařazení počítačem podporované výuky.
- Praktickou ukázku dovedností a metodických postupů ručního a strojního zpracování materiálu, provedení povrchových úprav a vyhotovení jednoduchého výrobku, bezpečnosti práce.
- Představení relevantních částí portfolia (jsou-li součástí portfolia).
- Možnosti mezipředmětového přesahu.
Pozn.: Z výše uvedených bodů student do svého výstupu zařadí pouze ty, které považuje za relevantní ve vztahu k vylosovanému tématu výuky.
(doba přípravy studenta cca 2 hodiny)